فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
چکیده: (184 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتباطات انسان در سلامت معنوی مؤثر بوده و در تعامل با یکدیگر هستند؛ بر این اساس می توان سلامت معنوی را به عنوان عاملی بنیادین برای مقابله با چالش ها بهخصوص در مؤسسات و در ارتباط با اربابرجوع های متفاوت، متعدد و مداوم در نظر گرفت. پژوهش حاضر به دنبال بازشناسی چالش های ارتباطات چهارگانه انسان و تأثیر آن بر سلامتبا مطالعه موردی یک مؤسسه مالی است. روش: جامعه آماری پژوهش 21 کارمند مؤسسه مالی است که سنجش اولیه کارکنان با پرسشنامه پولوتزین و الیسون بود و در گام بعدی با بهرهگیری از نرم افزارSPSS پاسخهای کارمندان تحلیل شد. متناظر با نتیجه تحلیل پرسشنامه برای ریشه یابی چالش ها از ابزار مصاحبه و برای تحلیل مصاحبه تحلیل محتوا و گفتمان استفاده شد. یافته ها:میانگین سلامت معنوی در افراد 8/85 با انحراف استاندارد 11 بوده است. با توجه به آستانه های تعیین شده برای این پرسشنامه، میانگین افراد در حد متوسط قرار دارد. به تفکیک، میانگین سلامت مذهبی 4/48 و سلامت وجودی 3/37 به دست آمده است. سطح سلامت معنوی در افراد مورد آزمون، براساس پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، در سطح متوسط رو به بالا است. تفاوت مشاهده شده بین سطح سلامت مذهبی و سلامت وجودی نیز قابل توجه است. به نظر می رسد در بعد سلامت وجودی در مقایسه با سلامت مذهبی، نمره ها در سطح پایین تری قرار دارد. نتیجه گیری: از میان ارتباطات چهارگانه، کارمندان در ارتباط با دیگران دچار چالش بودند. بر این اساس، در راستای ارتقاء، سلسله کارگاه در راستای آشنایی با مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی برگزار شد. با کاربست اصول گفته شده در این کارگاهها، تأثیر چشمگیری در ارتقای سلامت وجودی و در نهایت سلامت معنوی کارکنان مشاهده شد و ارتباط با ارباب رجوع و بهره وری بهبود یافت.
Alavi S M K, Dehghani F, Dastjani Farahani R. Recognizing the Challenges of Human Communication and Its Effect on Spiritual Health (Case Study: Financial Institution). Iran J Cult Health Promot 2024; 7 (4) :533-542 URL: http://ijhp.ir/article-1-814-fa.html
علوی سیدمحمد کاظم، دهقانی فرزاد، دستجانی فراهانی رضوانه. بازشناسی چالشهای ارتباطات چهارگانه انسان و تأثیر آن بر سلامت معنوی (مطالعه موردی: یک مؤسسه مالی). نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (4) :533-542