مدیریت ورزشی، گروه رفتارحرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (222 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی نهادینه سازی شادی در دانشجویان علوم ورزشی مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر دادهها کیفی با استفاده از تئوری دادهبنیاد (رویکرد سیستماتیک) بود. مشارکتکنندگان 10 نفر از استادان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و 4 نفر از دانشجویان علوم ورزشی بودند. ابزار تحقیق مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. اعتبارسنجی با استفاده از رویکرد همسوسازی انجام شد. برای دستیابی به این منظور چند نوع همسوسازی شامل استفاده از چند منبع برای دادهها (وجود گروههای مختلف بهعنوان مشارکتکننده)، و چند بررسیکننده (دو نفر) برای تأیید یافتههای نوظهور انجام شد. روش تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی انجام شد. تمامی دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020 تحلیل و بررسی شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحقیق دربرگیرنده 6مؤلفهانتخابی (شرایطعلی، پدیده،زمینه،شرایطمداخلهگر، راهبردهاوپیامدها)،30کدمحوریو136کدباز است. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد راهبردهای اساسی شادابسازی شامل توسعه توانمندیهای استادان (در محورهای مرتبط با تدریس و یادگیری، مدیریت کلاس، تعامل و ارتباط با دانشجویان و سنجش و ارزشیابی)، انعطافپذیری و وجود عدالت در قوانین دانشگاه، تعامل و مشارکت دانشجویان در برنامههای دانشگاه و برگزاری بازدیدها، اردوها و رویدادهای مرتبط با واحدهای درسی بودند.
Vahdani M, Labbaf A H. The Model of Institutionalization of Happiness in Sports Science Students Based on the Grounded Theory. Iran J Cult Health Promot 2024; 7 (4) :608-617 URL: http://ijhp.ir/article-1-881-fa.html
وحدانی محسن، لباف امیرحسین. الگوی نهادینهسازی شادی در دانشجویان علوم ورزشی مبتنی بر تئوری داده بنیاد. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (4) :608-617