[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 432-425 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظم‌جویی و خودپنداره تحصیلی
زهرا منبری ، کیومرث کریمی ، یحیی یاراحمدی
گروه روان‌شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (687 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظم جویی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال‌تحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر داوطلب به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004)، خودنظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران (1995) و خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ (2005) جمع‌آوری شد. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقه‌ای (هر هفته 2 جلسه) تحت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده‌های آماری با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. سطح معناداری آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در دشواری در تنظیم هیجان، خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان وجود دارد (001/0p<).
نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش می‌توان گفت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی روش مداخله‌ای مناسبی برای بهبود دشواری در تنظیم هیجان و ارتقای خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان است.
واژه‌های کلیدی: آداب دانشگاهی، تنظیم هیجانی، خودتنظیمی هیجانی، خودپندار
متن کامل [PDF 400 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/2 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/30 | انتشار: 1402/9/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Menbari Z, karimi Q, yarahmadi Y. The Effectiveness of Academically Unproductive Behaviors on The Difficulty of Emotion Regulation, Self-Discipline and Academic Self-Concept. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (3) :425-432
URL: http://ijhp.ir/article-1-683-fa.html

منبری زهرا، کریمی کیومرث، یاراحمدی یحیی. اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظم‌جویی و خودپنداره تحصیلی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (3) :425-432

URL: http://ijhp.ir/article-1-683-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645