گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده: (687 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظم جویی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سالتحصیلی 1401-1400 بودند که 30 نفر داوطلب به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004)، خودنظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران (1995) و خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ (2005) جمعآوری شد. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) تحت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در دشواری در تنظیم هیجان، خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان وجود دارد (001/0p<). نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش میتوان گفت بسته آموزشی مبتنی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی روش مداخلهای مناسبی برای بهبود دشواری در تنظیم هیجان و ارتقای خودنظم جویی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان است.
Menbari Z, karimi Q, yarahmadi Y. The Effectiveness of Academically Unproductive Behaviors on The Difficulty of Emotion Regulation, Self-Discipline and Academic Self-Concept. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (3) :425-432 URL: http://ijhp.ir/article-1-683-fa.html
منبری زهرا، کریمی کیومرث، یاراحمدی یحیی. اثربخشی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر دشواری تنظیم هیجان، خودنظمجویی و خودپنداره تحصیلی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (3) :425-432